Parádní den

Dnešní den máme oproti ostatním dost nabitej programem. To, že všechno není jak se řekne, nám došlo, když jsme se ráno dozvěděli, že máme jít i na post-call. No nemáme pláště a za to bychom dostali zpucováno, tak čekáme až skončí a jdeme na sály.
Na sálech to nevypadá až tak zle, než vidím tu morálku tady. Chvílema mi přijde že antisepse je trochu relativní pojem. Na sále jsou treba sestry bez ústenky, někteří studenti taky, vrchol je když nemají nic na hlavě! Jdou na mě mdloby. No završil to borec, co přišel pomoct na háček k exstirpaci nějaký uzliny u pacientky po mastektomii (odebrání prsní žlázy) a ani se sterilně nepřevlíkl. Prostě jen tak si stoupl ke stolu ve scrubs, operační plášť nechci, jen mi dejte sterilní rukavice. Lidi jako WTF?! To jsem ještě neviděl a že už jsem si myslim zažil věci. No nic, po tomhle asi 15 minutovém výkonu studenti končí 😂. No praktika jak sviňa to ti povim, asi 5 minut se ještě bavili o chemošce. O peroperační histopatologii si tady můžete nechat zdát. No tak se jdem kouknout vedle na sál, tam dělají laparoskopicky tříselnou kýlu. Dávají už síťku, takže skoro končí. Jsou ještě další dva výkony. Jeden jsou hemeroidy, ale teda vůbec nepoznávám tu techniku a nepamatuju si co rikal ze to je. Druhej výkon je kýla, tříselná, nepřímá, vlevo. Dělat jí budou klasicky, tak se aspoň mrknem. Za hodinku ani ne maj fertig. Tak se jdu ptát na to co mě zajímá k výkonům. Nakonec se doktor ptá, kdo že vlastně jsem. Tak vysvětluju, že jsem na stáži, že jsem z Čech a že jsem začal na chirurgii. To ho dostane (a mě co z něj vyleze). Ptá se mně jakou školu studuju, že byl v Praze asi týden, že teda neměl moc času si jí pořádně prohlídnout, ale že se mu líbila. No a že jeho syn skončil střední a on by chtěl, aby k nám šel studovat na Karlovku, že má dobrý výsledky (na to tu hodně hrajou) a jestli bych  nevěděl co a jak. Ptali se v nějaký agentuře, která to pomáhá zprostředkovat, ale tam jim řekli, že už je pozdě. No kluku zlatej, to asi je, ale jako zeptat se ti můžu, to je otázka jednoho mailu. Kecáme asi 20 minut, prý kdyby jsme cokoliv chtěli nebo potřebovali v nemocnici nebo ve městě máme mu dát vědět. Zřejmě místní mafián 😂.
No jdem na oběd, tam mě překvapí masem na rýži, to jsem ani nečekal. Tahle země je samý překvapení a kontrast a to úplně ve všem. Minule jsme projížděli mezi domama v jedný ulici a někdo si tak prostě na ulici parkoval svůj Rolls-Royce! To sem čuměl jak cikán na práci.
Okolo druhý  jdeme do Amna Suraka, což je bejvalý vězení a místo, kde mučili kurdy za Saddáma, který je přeměněný na muzeum. Veškerý ty zvěrstva co se tam děly jsou tak nějak popsaný různě na edukačních tabulkách, třeba i kolik toho dostali na den a že to bylo tak akorát, aby neumřeli a mohli je furt mučit. Cílem tohohle zařízení bylo donutit vás přiznat se, že děláte věci proti režimu, aby vás za to pak mohli popravit. No něco mi to připomnělo i z naší historie a to hned dvě období, ale tak to zase jindy. Projít si můžete všechny prostory víceméně. Většina je věnovaná právě období útisku kurdů v éře Baa’thistické diktatury. Saddám to prostě zřejmě někde okoukal jak na to, a celkem mu to  i šlo. Další peckou byl jeho “Anfal” což je taková obdoba řešení židovské otázky za 2. světové války, akorát o 40 let později (1988). Další část je o Kurdském povstání (Uprising), což je období, kdy se nejdřív vzbouřili lidi a pak se prostě sebrala Pešmerga a přidala se k nim a “osvobodili” region Kurdistánu. Od tý doby maj vlastní parlament a tak dál. Pešmerga v překladu znamená bojovník za svobodu a tak nějak se to časem přeneslo na označení kurdské armády. O tom by se tu dalo mluvit hodiny, tak si necháme něco na doma 😉.
No večer jdeme ještě na emergency. Jdeme na osmou, předtím se stavujeme na jídlo a čaj, klasika. Po příchodu do nemocnice (už se jmenovkou) mě lidi zdraví jménem. Sranda, divný jméno prej a odkud jsem a tak. No na místnosti pro šití jsou 4 sestry a zatim žádnej pacient. Přichází zbytek klučičí party a tak nějak je celou dobu dost sranda. No tak jsem si i celkem zašil, dohromady myslím 3-4 pacienty. Měli jsme i traumata a to celkem těžký. Tak nejdřív šití, první borec měl na kořeni nosu tržnou ránu, spravili to 3 stehy, akorát jsem na to dostal 5/0 šití, tak to bylo trošku titěrný. Druhej byl jednoroční klučina, kterýmu něco spadlo na nohu, měl tržnou ránu přes celej nárt, asi 7cm. No nevim čím to bylo, ale začala šít sestra a vůbec jí nešlo projít kůží. Tak teda silácky řikám, jestli to můžu zkusit, že to mám možná z lepší strany. No ty kráso, kdybych měl ještě furt ten průjem, tak jsem si u toho zaručeně pustil do trenek, protože to fakt moc nešlo. No nechala mě to dodělat celý, šili jsme adaptačně páč to bylo hluboký. Potom se ptá jestli takhle ok, tak jsem slušně a obezřetně navrhl, že ten steh, co udělala jako první, nám to blbě adaptuje a že bych ho vystříhl jestli jí to neva a pokusil se to sešít znova. Souhlasila a nevypadala naštvaně, což jsem rád, protože jsou tak fakt dost šikovný ty sestry a šijou prakticky všechnu kůži co přijde a co pošle doktor. Dítko ani moc nevyvádělo, oproti tomu vedle, který bylo tak 5ti letý a který drželo 8 lidí aby mu zašili 4cm ranku. Tak jsem mu za odměnu nafoukl rukavici, samozřejmě jsme si poděkovali s rodiči a nashle. Další byl mladej kluk tak 14, co si někde nakopl nohu a měl tržnou ranku na 2. prstu, 4 stehy a nazdar. Co bylo ale silnější kafe je to, že tam dovezli chlapa, kterej nějak odpálil nášlapnou minu, nevim jak to zvládl, ale podle zranění bych tipl, že na ní nějak náhodně spadl. Amputovaná pravá horní končetina v oblasti předloktí/ lokte, popáleninový trauma obličeje a končetin, zasažené i oči. No a ten frajer tam leži s flaškou i.v. tekutin už prej od dvou odpoledne, protože plastickej chirurg je v soukromý nemocnici. Je
to člen pašmergy a jsou tu s ním dva kolegové, takže se to stalo nejspíš ve službě. No tak držim palce, večer jede ještě na sál, ale nemáme s sebou scrub na převlečení tak smůla. Další perlou je frajer, kterýho přivezli jako bodný poranění z nějaký okresky. Rána je spíš řezná, je na rameni a jde až k deltovýmu svalu, hlouběji ale nejde. Neurologicky v pohodě, cévní zásobení taky. Ještě jde na RTG, nevim teda proč ale ok. No a pak čeká na chirurga, aby mu to zašil, protože nevim proč, když to může zašít i rotující doktor (rok po škole). Vůbec teda hlavně nikdo nevíme proč ho poslali sem, když v tý referující nemocnici maj taky emery a chirurga. Podle mě se na to ani nepodívali. No tak by mě zajímalo, co by na to řekl pacient u nás. Tihle dva čekali dlouho, a ani jeden z nich rozhodně nenadává, že tam není doktor, že čekaj dlouho a ještě pak poděkujou. Největší sranda je, když tam přijde holka asi 15 let s rodinou, že má na hlavě dva stehy a jestli je můžem vyndat. Sestra se jim vysměje, že jsme emery a ne obvodní lékař a s nadsázkou, že si maj říct na bráně u vstupu, že to tam dělá vrátnej 😂. Kámo no to zkus říct u nás. Těsně před naším odchodem kolem půl oci tam byla na šití holčina tak 8let, rozřízlej malíček na ruce, ale teda fakt ošklivě. No a sranda byla, že jsem se chtěl jen podívat jak ta rána vypadá a sestra na mě ať se kouknu jestli takhle dobrý, jestli bych tam dal ještě nějakej steh a kam. To mě dostala, tak se na mě asi nezlobí, snad i naopak, navrhuju ještě jeden, úplně přes vršek, tam se jim ale trhá kůže. Ptám se jestli to jde trošku hlouběji jehlou a jen to lehce dotáhnout, aby se to zadaptovalo. Holkám se to krásně povedlo, tak máme všichni radost. Pekně jsme si poděkovali, hlavně teda já jim. No a tradá dom.
Jinak je tu dost živo, hlavně venku před emery, jsou tu celý rodiny a známí pacientů. Rodina je tady všechno! Takže když je někdo v nemocnici, tak se tam sejdou všichni, to je celkem pěkný taková soudržnost.
Dneska to bylo dlouhý, za to se omlouvám, ale bylo toho dost a užil jsem si to konečně naplno. Víc takových dnů.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vítej v Íráku

Návrat

Resuscitace